مطالعه جدید نشان میدهد مصرف منظم تخم مرغ میتواند با کاهش ۱۷ تا ۲۷ درصدی خطر آلزایمر در سالمندی مرتبط باشد. هرچند این پژوهش ثابت نمیکند که تخممرغ مستقیماً از آلزایمر پیشگیری میکند، اما شواهد بیشتری به اهمیت تغذیه سالم برای حفظ سلامت مغز اضافه میکند.
به گزارش بهداشت نیوز پژوهش جدیدی نشان میدهد که مصرف منظم تخم مرغ ممکن است با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در سالمندی ارتباط داشته باشد. حتی خوردن تنها یک تخممرغ در هفته نیز در این مطالعه با کاهش قابلتوجه خطر همراه بوده است.
محققان دانشگاه لوما لیندا نزدیک به ۴۰ هزار سالمند را بهمدت بیش از ۱۵ سال بررسی کردند. شرکتکنندگان از نظر میزان مصرف تخممرغ، سبک زندگی، خواب، فعالیت بدنی و وضعیت سلامت پیگیری شدند.
در طول این سالها، بیش از ۲۸۰۰ نفر به آلزایمر مبتلا شدند و پژوهشگران میزان خطر را در گروههای مختلف مقایسه کردند.
در مقایسه با افرادی که تقریباً هیچ تخممرغی مصرف نمیکردند، افرادی که تخممرغ بیشتری میخوردند، خطر کمتری برای ابتلا به آلزایمر داشتند:
پژوهشگران همچنین دریافتند افرادی که اصلاً تخممرغ نمیخورند، حدود ۲۲٪ بیشتر در معرض خطر آلزایمر هستند نسبت به کسانی که حداقل هفتهای یک تخممرغ مصرف میکنند.
تخم مرغ سرشار از مواد مغذی مهم برای مغز است:
کولین مادهای ضروری برای تولید استیلکولین است؛ پیامرسان عصبی مهمی که در حافظه و یادگیری نقش دارد.
بهویژه «دیاچای» که برای سلامت سلولهای مغزی اهمیت زیادی دارد.
این آنتیاکسیدانها در بافت مغز تجمع پیدا میکنند و ممکن است به عملکرد شناختی بهتر کمک کنند.
کمبود این ویتامین با اختلال حافظه و مشکلات عصبی ارتباط دارد.
این مطالعه نشان میدهد حتی مصرف کم هم میتواند مفید باشد. لازم نیست حتماً هر روز تخممرغ مصرف کنید، اما گنجاندن منظم آن در رژیم غذایی میتواند بخشی از الگوی تغذیه سالم برای مغز باشد.
پژوهشگران تأکید میکنند که هیچ ماده غذایی بهتنهایی از آلزایمر جلوگیری نمیکند. برای محافظت بهتر از مغز:
منبع: EatingWell
کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب "زندگی رویایی" تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.